Analyzing Public Relations In Entertainment and Tourism: Case Study of Rumah Pintar Cendikia Juanda

Authors

  • Haeva Nurajizah Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Muhammad Valentino Irsyan Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Helmi Zulfikar Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Navisatul Izzah Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Kinanti Resmi Hayati Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Keywords:

public relations, entertainment, tourism, Rumah Pintar Cendikia Juanda, Wilcox theory

Abstract

Rumah Pintar Juanda is an institution that focuses on the development of entertainment and tourism. Located on Jalan Raya Juanda, Sedati, Sidoarjo Regency, East Java, the Juanda Smart House was inaugurated by Mrs. Ani Bambang Yudhoyono on December 22, 2009. Initially, Rumah Pintar Juanda was a former museum for aircraft belonging to the Navy that were no longer in use. However, along with the public's interest in knowledge about entertainment and tourism, Rumah Pintar Juanda has been developed into an educational tourist spot that offers various facilities and activities. In this research, we will analyze how public relations plays a role in developing entertainment and tourism at Rumah Pintar Cendikia Juanda. We use as the basis of the analysis, which emphasizes the importance of effective communication between organizations and society. The results showed that public relations plays an important role in increasing public awareness of entertainment and tourism at Rumah Pintar Cendikia Juanda. The public relations strategies used include effective communication, socialization, and promotion. Thus, Rumah Pintar Cendikia Juanda can increase the number of visitors and increase revenue through entertainment and tourism.

References

Anita, A., Kurniawan, A. Y., & Ferrianta, Y. (2023). Pengaruh Marketing Public Relations Dan Brand Image Terhadap Loyalitas Pelanggan “Terjebak Kopi”. Frontier Agribisnis, 7(3).

Basit, A., & Handayani, R. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Allium Tangerang Hotel. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 165-177. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i2.954.

Budi. 2024. Keseruan Siswa dan Siswi Santo Arnoldus Kunjungi Rumah Pintar Juanda Cendekia dan Museum Penerbangan TNI AL. Diakses pada 3 Juni 2024. https://zonasurabayaraya.pikiran-rakyat.com/surabaya-raya/pr-1857894199/keseruan-siswa-dan-siswi-santo-arnoldus-kunjungi-rumah-pintar-juanda-cendekia-dan-museum-penerbangan-tni-al?page=all

Cahayani, F. Y., & Amalia, D. (2023). Peran Public Relations Dalam Implementasi Program CSR PT Semen Indonesia (Persero) Tbk. Da'watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(3), 1160-1171. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i3.3864

Damayanti, I. A., Yuliastrid, D., Susanto, I. H., & Noordia, A. (2023). Tingkat Kepuasan Pengunjung Terhadap Fasilitas Wahana Outbound Rumah Pintar Juanda Cendekia Sidoarjo. Jambura Health and Sport Journal, 5(2), 178-187. DOI: https://doi.org/10.37311/jhsj.v5i2.21304.

Gundana. 2023. Rumah Pintar Surabaya. Diakses pada 3 Juni 2024. indonesiabagus.org/rumah-pintar-surabaya/.

Hildayanti, A., & Machrizzandi, M. S. R. (2020). Sistem Rekayasa Internet Pada Implementasi Rumah Pintar Berbasis IoT. Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer Fakultas Ilmu Komputer Universitas Al Asyariah Mandar, 6(1), 45-51. DOI: https://doi.org/10.35329/jiik.v6i1.143

Indraini, N. R., & Yusuf, A. (2018). Implementasi Strategi Genius Learning Dalam Pembelajaran Pai Di Perpustakaan Rumah Pintar Juanda Cendikia Sidoarjo. Jurnal Al-Murabbi, 4(1), 103-120. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/1313.

Ismail, M., & Murnisari, R. (2017). Analisis Afektivitas Strategi Integrated Marketing Communication guna Meningkatkan Kepuasan Konsumen CV Barisan Nyawiji Meubel Malang. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 2(1), 93-106. https://journal.stieken.ac.id/index.php/penataran/article/view/321

Mahanani, P. A. R. (2017). Customer Relations Management sebagai Salah Satu Upaya Public Relations Perusahaan Jasa Perbankan Menciptakan Good Image. Jurnal ASPIKOM, 1(6), 551-562. DOI: http://dx.doi.org/10.24329/aspikom.v1i6.58.

Novianti, N., Endri, E., & Darlius, D. (2018). Kepuasan Pelanggan Memediasi Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan. MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1), 90-108. 10.22441/mix.2018.v8i1.006.

Purnama, R., & Hidayah, A. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra Perusahaan, Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Serta Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan. Tirtayasa Ekonomika, 14(2), 187-203. http://dx.doi.org/10.35448/jte.v14i2.6529

Purnomo, S. (2015). Pengembangan Sasaran, Visi dan Misi Hubungan Masyarakat di Lembaga Pendidikan Berbasis Kepuasan Pelanggan. Jurnal Kependidikan, 3(2), 52-69. https://doi.org/10.51977/jsm.v1i1.80.

Putri, E. T., & Hendriati, Y. (2021). Pengaruh Pelayanan Public Relation, Sistem Distribusi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pt Adhya Tirta Batam. Rekaman: Riset Ekonomi Bidang Akuntansi dan Manajemen, 5(1), 9-18. http://ojs.jurnalrekaman.com/index.php/rekaman/article/view/100.

Rachmawati, C., & Febriani, R. (2017). Perancangan Promosi Rumah Pintar Juanda Cendekia Dalam Website. Jurnal DKV Adiwarna, 1(10), 10.

Rahman, A. (2017). Pengaruh Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 17(2), 237-242. https://doi.org/10.31294/jc.v17i2.2504

Rohaeni, H., Pitaloka, I., & Yuliana, W. (2019). Marketing Public Relations Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Sains Manajemen, 1(1), 10-18. DOI: https://doi.org/10.24090/jk.v3i2.899.

Surtinah, W., & Ekhsan, M. (2020). Customer Relationship Management dan Kepuasan Konsumen Pada Restaurant di Jakarta. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(2), 50-56. https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i2.40.

Downloads

Published

2024-12-22

How to Cite

Nurajizah, H., Irsyan, M. V., Zulfikar, H., Izzah, N., & Hayati, K. R. (2024). Analyzing Public Relations In Entertainment and Tourism: Case Study of Rumah Pintar Cendikia Juanda. Journal of English Studies and Business Communication, 1(2), 36–45. Retrieved from https://jesscom.upnjatim.ac.id/index.php/jesscom/article/view/2